EN ÖNEMLİ SACAYAĞI HASSA PROJESİ
Kalkınma Yolu Projesinin en önemli sacayağını ise Dörtyol-Hassa Demiryolu ve Otoyolu projesi oluşturacak. Gaziantep üzerinde Hatay Dörtyol tünelleri üzerinden denize açılacak olan Hassa Projesi, küresel ticaretin stratejik temelinin ayağı niteliğinde olacak.
İPEK YOLUNA YENİ SAYFA
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın tarihi Irak ziyaretinde yeni İpekyolu’nun ilk resmi adımı atılarak bölgesel ticarette yeni bir sayfa açıldı.
Türkiye, Irak, Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri, Basra Körfezi hinterlandını Türkiye üzerinden Avrupa’ya açacak olan Kalkınma Yolu Projesi için 4’lü mutabakat zaptını imzaladı.
KÜRESEL TİCARET GÜZERGAHI
Proje, Basra Körfezi’ndeki Büyük Faw Limanı’ndan başlayıp Irak’ın kuzeyine doğru devam ederek Divaniye, Necef, Kerbela, Bağdat ve Musul’dan geçip, kara ve demiryolu hatlarıyla Irak’ı Türkiye üzerinden Asya ve Avrupa’ya bağlayacak. Basra Körfezi’nden Avrupa’ya ulaşan en kısa rota olacağı için küresel ticarete önemli bir katkı sunacak.
ENERJİ KAYNAĞI KORİDORU
Ekonomik koridor, Türkiye’nin enerjide merkez ülke olma siyasetini de destekliyor. Irak petrolü ile Katar, İran ve Irak doğalgazının güvenli ve düşük maliyetli şekilde taşınmasını sağlayacak. Böylece, Kafkasya ve Rusya enerji kaynaklarının küresel piyasalara taşınmasında kritik aktör olan Türkiye, bu hatla Körfez’in enerji kaynaklarının da uluslararası piyasalara açılmasına öncülük edecek. Projeyle yaklaşık bin 176 kilometrelik yüksek hızlı yük ve yolcu taşımasına uygun demiryolu, bin 190 kilometre de otoyol inşa edilecek.
2030’DA AÇILMASI PLANLANIYOR
Otoyol, demir yolu, enerji nakil ve iletişim hatlarını içeren 25 milyar dolara mal olması beklenen projenin inşasının 2025-2029 yıllarında yapılması, 2030’da da demir ve kara yollarının işletmeye alınması planlanıyor.
KIZILDENİZ’DEN DE ÜMİT BURNU’NDAN DA KISA
Proje, Süveyş Kanalı, Babu’l Mendeb Boğazı ve Hürmüz Boğazı gibi kritik su yollarına alternatif bir ulaşım hattı. Proje tamamlandığında kritik su yollarının hem küresel hem de bölgesel ticaretteki önemi azalacak. Çin ile Avrupa arasındaki mesafe, Süveyş Kanalı’ndan geçen deniz yoluna nazaran kısalacak, zaman ve maliyetten tasarruf sağlanacak. Tamamlandığında Husilerin saldırılarıyla gündemden düşmeyen Kızıldeniz rotasına alternatif olacak. Hindistan’ın Orta Doğu üzerinden Avrupa’ya bağlanmasını hedefleyen ABD ve Avrupa Birliği öncülüğündeki Hindistan-Orta Doğu- Avrupa Ekonomik Koridoru’na (IMEC) da önemli bir alternatif sunacak. Ümit Burnu’ndan yaklaşık 45, Kızıldeniz’den yaklaşık 35 günde yapılan nakliyeler, Kalkınma Yolu’yla 25 günde yapılabilecek.
15 GÜNLÜK KAZANIM
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, projeyle ilgili paylaşımında, “Proje ile FAV Limanı’ndan Londra’ya kadar kara ve demir yolu ile Avrupa’nın en her ülkesine kesintisiz ulaşımı sağlayacağız. Yeni İpek Yolu olarak nitelendirdiğimiz Kalkınma Yolu Projesi ile ülkemizin ekonomik ve jeopolitik statüsü daha da güçlenecek. Proje ile Asya ile Avrupa arasındaki seyahat süresini Türkiye üzerinden önemli ölçüde azaltıyoruz. Faw limanından yola çıkacak bir geminin Süveyş kanalı üzerinden Avrupa’ya ulaşması arasında geçecek olan süre ile Kalkınma yolu üzerinden aynı yükün Avrupa’ya ulaşması arasında 15 günlük bir kazanım sağlanacak. Proje, doğu batı yönündeki koridorları kuzey güney yönünde de bağlamış oluyor” dedi.
ULAŞTIRMA BAKANI DA AÇIKLADI
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yaptığı yazılı açıklamada, Irak’ta yapılan görüşmeler sonrasında Irak’ta Kalkınma Yolu Projesi ile ilgili görüşmeler gerçekleştirildiğini belirtti. Bakan Uraloğlu, görüşmeler kapsamında Türkiye, Irak, Katar ve BAE arasında “Kalkınma Yolu Projesi Hakkında Ortak İş Birliği Mutabakat Zaptı” imzalandığını ifade etti.
Projeyle Irak’ta bulunan Büyük Fav Limanı’nın önemli bir geçiş merkezi olarak kurgulandığını kaydeden Uraloğlu, Asya ile Avrupa arasındaki seyahat süresini Türkiye üzerinden önemli ölçüde azalttıklarını anlattı.
Bakan Uraloğlu, “Yeni İpek Yolu” olarak nitelendirilen Kalkınma Yolu Projesi ile Türkiye’nin ekonomik ve Jeopolitik statüsünün daha da güçleneceğinin altını çizerek, “Dünyada gelişen ve büyüyen ticaret hacmi ile Türkiye’nin stratejik konumunu temel alarak yürüttüğümüz Kalkınma Yolu Projesi ile artık FAV Limanı’ndan Londra’ya kadar kara ve demir yolu ile Avrupa’nın her ülkesine kesintisiz ulaşımı sağlayacağız” ifadesini kullandı.
“BÖLGESEL TİCARET AÇISINDAN YENİ BİR KAPI ARALAYACAK”
Fav Limanı’ndan yola çıkarak Avrupa’ya gidecek bir geminin kalkınma yolunu kullanmasının Süveyş Kanalı’na kıyasla 15 günlük kazanım sağlanacağını belirten Uraloğlu, bu projenin bölgesel ticaret açısından yeni bir kapı aralayacağını aktardı.
Uraloğlu, Kalkınma Yolu Projesi’nin sadece uygun maliyetli ve kısa mesafenin yanında mevcut ulaştırma koridorlarının tamamlayıcısı olduğunu kaydederek, “Böylece, doğu batı yönündeki koridorları kuzey güney yönünde bağlamış oluyor. Global ticaret sistemine doğrudan katkı sağlayacak olan Kalkınma Yolu Projesi katılımcı bütün ülkelerin kalkınmasına ve gelişmesine de katkı sağlayacaktır” değerlendirmesinde bulundu.
“KÜRESEL ANLAMDA ÖNEMLİ BİR TİCARİ KORİDOR OLUŞTURMAYI AMAÇLIYORUZ”
Projeye dahil olan ülkelerdeki teknik heyetlerin düzenli aralıklarla bir araya geldiğini ifade eden Uraloğlu, şunları kaydetti:
“Kalkınma Yolu Projesi, Basra Körfez’inden kara ve demir yollarıyla Türkiye’ye ve Avrupa’ya uzanıyor. Irak ve Türkiye’yi birbirine bağlarken, küresel anlamda da önemli bir ticari koridor oluşturmayı amaçlıyoruz. Proje ülkemizin ve bölgemizin ekonomik ve jeopolitik statüsünü de güçlendirecek.”
patronlardunyasi.com